News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

CAT7 netwerkkabel en de impact op klank

Started by Technative, June 21, 2015, 19:33:16 PM

Previous topic - Next topic

chansig

Onder013

Quote from: Kingpin on June 29, 2015, 15:44:33 PM

En uiteraard hoe het geheel nu op een zolder klinkt in een opstelling volgens de Suesskind methode (zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen, die ik nu mooi kon toepassen).

Is dit de methode dat je de luidsprekers breed en dicht bij de luisterpositie opstelt waarbij je ze sterk indraait?
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Kingpin

Quote from: Onder013 on June 29, 2015, 22:31:15 PM
Is dit de methode dat je de luidsprekers breed en dicht bij de luisterpositie opstelt waarbij je ze sterk indraait?
Dat is de Audio Physic methode, deze heb ik gecombineerd met de Suesskind methode, de laatste is vooral geeind op de werking van reflecties.
De laatste heb ik ook eens volledig uitgevoerd maar dan wordt het in mijn geval het geluid heel erg direct, te confronterend.
De combinatie van beide doet het goed/beter bij mij.

http://suesskind.dinologic.net/wp-content/uploads/2013/10/Speaker-Set-Up.pdf

Suesskind Audio
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Frank2

De C&D ethernet kabel behoeft een behoorlijke in speeltijd. Ik schat 300 uur. Dit heeft te maken met de mantel om de draden heen en de oranje mantel, deze is niet van PVC. Inspelen, is mij verteld, heeft er ook mee te maken dat door de trillingen van de draden het omhulsel fractioneel iets losser om de draden komt te zitten. (Op microscopisch niveau) waardoor het uiteindelijke geluid iets andere is tov als je de kabel net aansluit.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

Frank2

Vandaag een kort vergelijk gemaakt tussen de C&d cat kabel en een standaard cat 5 kabel. Mijn ervaring: de C&d kabel klinkt aanmerkelijk krachtiger dan de cat 5. De cat5 klinkt een stuk vlakker maar geeft wel meer hoog, en minder diepe, minder volle bass. De C&d is onderin net als in het middengebied voller krachtiger. Voor mij is de C&d kabel absoluut een verbetering.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

Technative

Hier nog even een aanvulling op mIjn voorgaande bevindingen van de C & D cryogeen behandelde Cat7 kabel. Het was me al heel snel duidelijk dat deze kabel behoorlijk impact heeft op de geluidsweergave. Het klankkarakter wordt zeer sterk beinvloed. Of dat wenselijk is is een tweede, maar het is een feit.

De eerdere bevindingen zijn (gelukkig) in afgezwakte mate nog steeds aanwezig. Het stempel dat deze kabel op mijn set drukt is op dit moment echt bijzonder aangenaam, maar dat was het in het begin zeker niet! Het laag werd sterk aangezet en benadrukt, het laag werd vierkant en de sound werd overdreven "gekleurd"; een beetje zoals een televisie met te felle kleuren, zeg maar. Leuk en best spectaculair voor een tijdje, maar daarna is het vermoeiend en gaat de glans er vanaf.

Zo ook met deze kabel. Het inspeelproces (waar ik zeker in geloof omdat ik het met nagenoeg al mijn componenten ervaren heb) is in het bijzonder op deze kabel van toepassing. Zulke extreme dingen heb ik nog nooit ervaren tijdens inspelen. Ik heb de meeste van m'n spulletjes hagelnieuw aangeschaft en het inspeelproces verliep nagenoeg altijd geleidelijk, maar deze CAT kabel was echt een verhaal apart, zowel qua inspeeltijd als qua verandering in weergave tijdens het inspelen.

Het was me direct al duidelijk dat deze kabel "iets doet met de weergave". Wat de kabel op dit moment doet is echt heerlijk. De sound is ronder dan voorheen en lijkt meer impact en emotionele betrokkenheid te hebben. Het drukkende laag dat deze in het begin liet horen is weg. Ook wilde het hoog in het begin nog wel eens aangezet worden. Met mijn AMT-weergevers zorgde dat voor een grote detailweergave, maar ook voor schrilheid op sommige momenten en bij sommige opnames (Agnes Obel, Philharmonics bijvoorbeeld). Ook dat is nu verdwenen, maar ik heb er "detailweergave in de ruimte" voor terug gekregen. Qsound effecten van bijvoorbeeld het roemruchte Roger Waters album "Amused to Death" worden op een voor mij ongekende manier wergegeven. Ik hoor nu serieus dingen die ik nooit eerder hoorde (zoals bijvoorbeeld dat Roger in "What God wants, Part 3" ook achter de luisterpositie staat te zingen). Een ander voorbeeld is de dreigende geluiden in de bijzonder prachtige track "Abandon Window" van het Jon Hopkins album "Immunity"; deze worden met zo veel kracht en overtuiging weergegeven en ik ontdek meer detail en finesse in het gedonder waardoor het nog echter klinkt, waardoor het nog meer impact lijkt te hebben.

De klankbalans was er in het begin niet, maar dat is er nu wel. Van zeer laag tot heel hoog klopt de sound en wordt met een gemak, ruimtelijkheid en eerlijkheid weergegeven die ik voorheen niet kende van mijn set. Ook lastige stukken, zoals te vinden Agnes Obel's album "Philharmonics" spelen nu met een ongekend gemak zonder dat het in de buurt van schel komt. Maar alles zit erin. Alles linkt prachtig, krachtig, detailrijk en vooral ruimtelijk.

Oudere tracks, zoals het vrolijke en swingende "Late in the evening" van Paul Simon klinken heerlijk beheersd, maar wel fris en uitdagend, swingend. De trompetten zetten aan en -ondanks dat het een wat oudere opname is- klinken gewoon echt heerlijk. Het swingt de pan uit met een timing die ik eerder niet zo ervaren heb. Ook bijvoorbeeld ouder werk van Vangelis lijkt overtuigender dan voorheen, voornamelijk door de ruimtelijkheid. De set geeft nu het gevoel vrijer te kunnen spelen. Genieten!

In eerste instantie wist ik niet wat te verwachten van een CAT kabel en de impact die het zou hebben. Ik heb de kabel aangeschaft omdat ik het toch eens wilde proberen. De kabel ligt in een (vochtige) kruipkelder en de oude (CAT5e) kabel ligt er al een tijdje, dus ik dacht "baat het niet dan schaadt het niet". De Cat7 kabel heeft een mantel die geschikt is voor vochtige ruimten en van m'n oude Cat5e wist ik eigenlijk niet of die wel geschikt zou zijn voor vochtige ruimten. Dat was dan ook eigenlijk de voornaamste reden de Cat7 kabel aan te schaffen. Ik had geen idee dat ik hier zo blij van zou worden! Oprecht blij, want ik heb hiermee gewoon echt weer een stap gezet na de aanschaf van de Adam Pencils. Het is echt een upgrade.

Het was even doorbijten met inspelen (ik zit nu op bijna 600 uur!), maar het resultaat is er. Genieten... 
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Frank2

Aangezien ik deze cat kabel ook heb kan ik beaamen wat hierboven gezegd wordt.
Ik heb de kabel er 350 uur aanhangen, dus maw ik moet nog even. Paco hoor je dus nog verschillen vanaf 350 uur tot 600 uur?

Technative

Jazeker. Met 350 uur had ik nog steeds te maken met inspeelperikelen. ik merk nu pas dat dat e een beetje uit is en dat ie meer constant klinkt. Zoals beschreven bevalt dat zeer goed. Ik zou 'm eigenlijk nog eens moeten zetten tegen de oude Cat5e kabel; ben benieuwd hoe dat vergelijk nu is...
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Frank2

Mooi om te weten, door al het inspelen van de net kabels had ik geen referentie. Gaat de touch 10 dagen vol continue aan.

Frank2

Het lange inspelen heeft te maken met de stugge mantel waar andere fabrikanten minder stug materiaal verwerken doet de fabrikant van deze kabel dat niet. Ook dat heeft een reden. Voor meer uitleg kun je de audiodealer bellen die deze kabel levert. Inspelen heeft namelijk ook te maken met de mantel en niet alleen de draad.

Drone

Quote from: Technative on July 22, 2015, 20:22:58 PM
Hier nog even een aanvulling op mIjn voorgaande bevindingen van de C & D cryogeen behandelde Cat7 kabel. Het was me al heel snel duidelijk dat deze kabel behoorlijk impact heeft op de geluidsweergave. Het klankkarakter wordt zeer sterk beinvloed. Of dat wenselijk is is een tweede, maar het is een feit.

De eerdere bevindingen zijn (gelukkig) in afgezwakte mate nog steeds aanwezig. Het stempel dat deze kabel op mijn set drukt is op dit moment echt bijzonder aangenaam, maar dat was het in het begin zeker niet! Het laag werd sterk aangezet en benadrukt, het laag werd vierkant en de sound werd overdreven "gekleurd"; een beetje zoals een televisie met te felle kleuren, zeg maar. Leuk en best spectaculair voor een tijdje, maar daarna is het vermoeiend en gaat de glans er vanaf.

Zo ook met deze kabel. Het inspeelproces (waar ik zeker in geloof omdat ik het met nagenoeg al mijn componenten ervaren heb) is in het bijzonder op deze kabel van toepassing. Zulke extreme dingen heb ik nog nooit ervaren tijdens inspelen. Ik heb de meeste van m'n spulletjes hagelnieuw aangeschaft en het inspeelproces verliep nagenoeg altijd geleidelijk, maar deze CAT kabel was echt een verhaal apart, zowel qua inspeeltijd als qua verandering in weergave tijdens het inspelen.

Het was me direct al duidelijk dat deze kabel "iets doet met de weergave". Wat de kabel op dit moment doet is echt heerlijk. De sound is ronder dan voorheen en lijkt meer impact en emotionele betrokkenheid te hebben. Het drukkende laag dat deze in het begin liet horen is weg. Ook wilde het hoog in het begin nog wel eens aangezet worden. Met mijn AMT-weergevers zorgde dat voor een grote detailweergave, maar ook voor schrilheid op sommige momenten en bij sommige opnames (Agnes Obel, Philharmonics bijvoorbeeld). Ook dat is nu verdwenen, maar ik heb er "detailweergave in de ruimte" voor terug gekregen. Qsound effecten van bijvoorbeeld het roemruchte Roger Waters album "Amused to Death" worden op een voor mij ongekende manier wergegeven. Ik hoor nu serieus dingen die ik nooit eerder hoorde (zoals bijvoorbeeld dat Roger in "What God wants, Part 3" ook achter de luisterpositie staat te zingen). Een ander voorbeeld is de dreigende geluiden in de bijzonder prachtige track "Abandon Window" van het Jon Hopkins album "Immunity"; deze worden met zo veel kracht en overtuiging weergegeven en ik ontdek meer detail en finesse in het gedonder waardoor het nog echter klinkt, waardoor het nog meer impact lijkt te hebben.

De klankbalans was er in het begin niet, maar dat is er nu wel. Van zeer laag tot heel hoog klopt de sound en wordt met een gemak, ruimtelijkheid en eerlijkheid weergegeven die ik voorheen niet kende van mijn set. Ook lastige stukken, zoals te vinden Agnes Obel's album "Philharmonics" spelen nu met een ongekend gemak zonder dat het in de buurt van schel komt. Maar alles zit erin. Alles linkt prachtig, krachtig, detailrijk en vooral ruimtelijk.

Oudere tracks, zoals het vrolijke en swingende "Late in the evening" van Paul Simon klinken heerlijk beheersd, maar wel fris en uitdagend, swingend. De trompetten zetten aan en -ondanks dat het een wat oudere opname is- klinken gewoon echt heerlijk. Het swingt de pan uit met een timing die ik eerder niet zo ervaren heb. Ook bijvoorbeeld ouder werk van Vangelis lijkt overtuigender dan voorheen, voornamelijk door de ruimtelijkheid. De set geeft nu het gevoel vrijer te kunnen spelen. Genieten!

In eerste instantie wist ik niet wat te verwachten van een CAT kabel en de impact die het zou hebben. Ik heb de kabel aangeschaft omdat ik het toch eens wilde proberen. De kabel ligt in een (vochtige) kruipkelder en de oude (CAT5e) kabel ligt er al een tijdje, dus ik dacht "baat het niet dan schaadt het niet". De Cat7 kabel heeft een mantel die geschikt is voor vochtige ruimten en van m'n oude Cat5e wist ik eigenlijk niet of die wel geschikt zou zijn voor vochtige ruimten. Dat was dan ook eigenlijk de voornaamste reden de Cat7 kabel aan te schaffen. Ik had geen idee dat ik hier zo blij van zou worden! Oprecht blij, want ik heb hiermee gewoon echt weer een stap gezet na de aanschaf van de Adam Pencils. Het is echt een upgrade.

Het was even doorbijten met inspelen (ik zit nu op bijna 600 uur!), maar het resultaat is er. Genieten... 

Ik kan heel goed begrijpen dat je blij met je set bent zoals deze nu speelt. Jouw enthousiaste schrijverij deed me ertoe aanzetten ook eens Amused to Death op te zetten hier.

Nochtans heb ik dat bij wijze van test gewoon met Spotify Premium gedaan, op zoek naar Rogers stem áchter mij tijdens de door jou aangehaalde passage.

Welnu, die is er gewoon en niet te missen toch ook?

Duidelijk aanwezig, zit gewoon in de opname en is zelfs met mijn zeer beperkte set prima waarneembaar.

Denk eigenlijk dat vooral de akoestiek verantwoordelijk gaat zijn voor het wél of níet duidelijk waarnemen van Roger áchter de luisterpositie. Niet de CAT7 in ieder geval.

Als ik mijn Meicord Opal netwerkkabel er tussenuit haal en deze vervang voor een huis tuin en keuken CAT 5, is Roger echt niet plots verdwenen hoor.....

Fijn dat je geniet, maar dít album is nu eenmaal zó opgenomen, ik zou in het vervolg serieuzer referentie materiaal gebruiken Paco ;)

PS: het onweer in Perfect Sense dat over je hoofd naar áchteren wegtrekt blijft ook mooi :inlove:

❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️

Pass-ion

Quote from: Frank2 on July 23, 2015, 22:06:43 PM
Het lange inspelen heeft te maken met de stugge mantel waar andere fabrikanten minder stug materiaal verwerken doet de fabrikant van deze kabel dat niet. Ook dat heeft een reden. Voor meer uitleg kun je de audiodealer bellen die deze kabel levert. Inspelen heeft namelijk ook te maken met de mantel en niet alleen de draad.

Frank, ik vind het eerlijk gezegd een bijzonder, maar tevens ook interessant verhaal over die stugge buitenmantel en dat dit mede de reden zou moeten zijn dat de betreffende netwerkkabel zoveel inspeeluren zou behoeven voordat deze ''op z,n best'' klinkt  :?
De Belden cat.7 die ik heb heeft een wat zachtere buitenmantel en klonk nieuw vanaf de rol nauwelijks anders als na vele honderden uren spelen.
De Meicord die ik nu heb heeft een zeer harde en stugge buitenmantel, maar klonk van meet af aan perfect en volledig homogeen en natuurlijk.
Ook na inmiddels een flink aantal speeluren hoor ik eerlijk gezegd tot nu toe geen verschil in de weergave.
Is op een paar specifieke punten net wat beter als de Belden i.c.m. de Telegartner connectoren, maar qua timbre nagenoeg gelijkwaardig.

Die oranje C&D netwerkkabel is naar mijn sterke vermoeden een kabel die door een vrij bekende Duitse groothandel (Sonepar) verkocht wordt onder een door hun toegekende type naam (DNT TOPNET 7000-1 SSTPH' 4x2xAWG23 661750), maar dus gewoon geproduceerd wordt door Draka Comteq (DNT).
De betreffende kabel kost overigens gemiddeld zo rond de â,¬ 1,00 p/m, afhankelijk van in welke order van grootte deze ingekocht wordt natuurlijk... 
Check het type nr. op de kabel maar eens en let tevens op evt. verwijdering sporen van het merk  ;)

Heb gisteren even een leuk testje gedaan; namelijk het onderstaande type Draka voorzien van Telegartner connectoren en deze in de set geplaatst.
Het was interessant en tevens grappig om te horen hoe dit type Draka ''wokkelcat'' werkelijk als twee druppels water klonk i.v.m. de oranje cryogeen behandelde C&D netwerkkabel...

:withstupid:

The more you love your decisions the less you need others to love them

Frank2

Het gaat om de buitenmantel van de draden. Door het inspelen komt deze door de zeer kleine trillingen losser om de draden te zitten en geeft daardoor een mooier geluid. Begrijpelijk is dit op microscopisch niveau. Dit heeft de audiodealer mij verteld.

NB bij mij staat erop: dmc connection cable cat 7.

renes

Door een netwerkkabel gaat in het normale gebruik niet alleen muziekinformatie maar allerlei informatie dus ook tekstinformatie etc.
Een kabel die niet ingespeeld is laat waarschijnlijk steekjes vallen bij de tekstverwerking wat schrijffouten tot gevolg heeft. "Ik vint het vlauwekul" wordt na het inspelen "Ik vind het flauwekul". Of zijn er elektronen met een stempel muziek die door kabels anders worden behandeld, een soort van voorkeursbehandeling, apartheid in de kabel?
Cryogeen behandeld?, het heeft een dag in de koelkast gelegen.
Beetje minder de audiodealer geloven en zelf nadenken bij wat wordt er nu weer beweerd.
Hoeveel kabelfabrieken zijn er die ook daadwerkelijk kabels maken?, ik denk niet zoveel . Gewiekste handelaren met mooie praatjes des te meer.
Inspelen van de mantel door minimale trillingen, gooi de kabel van de trap en je hebt maximale trillingen en je hoeft niet in te spelen.
Streamen?, nee, niet als ik echt wil luisteren dan draai ik muziek, wel om te ontdekken.

Technative

Quote from: renes on July 25, 2015, 12:53:36 PM
Door een netwerkkabel gaat in het normale gebruik niet alleen muziekinformatie maar allerlei informatie dus ook tekstinformatie etc.
Een kabel die niet ingespeeld is laat waarschijnlijk steekjes vallen bij de tekstverwerking wat schrijffouten tot gevolg heeft. "Ik vint het vlauwekul" wordt na het inspelen "Ik vind het flauwekul". Of zijn er elektronen met een stempel muziek die door kabels anders worden behandeld, een soort van voorkeursbehandeling, apartheid in de kabel?
Cryogeen behandeld?, het heeft een dag in de koelkast gelegen.
Beetje minder de audiodealer geloven en zelf nadenken bij wat wordt er nu weer beweert.
Hoeveel kabelfabrieken zijn er die ook daadwerkelijk kabels maken?, ik denk niet zoveel . Gewiekste handelaren met mooie praatjes des te meer.

Zoals ik al schreef was ook ik zeer verrast door het effect dat het wisselen van ethernet kabels kan hebben op de weergave. Ik weet alleen wel zeker dat het effect er is. Je kunt het flauwekul vinden of niet, maar voor mij (en een aantal anderen) staat als een paal boven water dat het effect er is. Mogelijk heeft dit te maken met de foutcorrectie die in meerdere of mindere mate z'n werk hoeft te doen. Iedere kabel laat steekjes vallen, maar de een misschien wat minder dan de ander. Geen idee.

Overigens denk ik dat jij toe bent aan een andere kabel, want "wat wordt er nu weer beweert" hoort "wat wordt er nu weer beweerd" te zijn...  :p