News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

CAT7 netwerkkabel en de impact op klank

Started by Technative, June 21, 2015, 19:33:16 PM

Previous topic - Next topic

Onder013

Technative en Onder013 hebben een test uitgevoerd met diverse netwerkkabels om met eigen oren te horen of deze invloed hebben op de sound. Aanleiding was de C&D cat7 kabel die volgens onder andere wat ledenreviews een duidelijke invloed zou laten horen. Let wel, ik gebruik het woord “invloed” en niet een kwalificatie als beter of slechter. Zelfs het feit dat netwerkkabel invloed zou kunnen hebben wordt door menigeen al voor onmogelijk gehouden.
We hebben het volgende gedaan:
Van de NAS naar de Marantz NA11 streamer:
een cat7 C&D netwerkkabel
een doorsnee cat5
bij de NA11 een Cisco switch met BOTW voeding
een AudioQuest Forest cat7
1-NAS----switch1-------C&D cat7--------------------------------------------NA11
2-NAS----switch1-------C&D cat7---------switch2--------AQ cat7----------NA11
3-NAS----switch1-------cat5--------------------------------------------------NA11
4-NAS----switch1-------cat5--------------switch2--------AQ cat7-----------NA11

De set bestond verder uit de Marantz PM11s3 versterker met Adam penciel luidsprekers en de Velodyne DD15+ sub
Alle vier de configuraties van netwerkkabel zijn een aantal keren beluisterd met diverse soorten muziek. Uiteindelijk is gekozen om de Paul Simon track Late in the Evening te gebruiken om “invloed” vast te stellen.
Al luisterend was al zonneklaar dat er invloed is en dat deze niet subtiel is. Op zich al een in onze ogen en oren toch bijzondere vaststelling. Er gaan tenslotte slechts 0’n en 1’n door zo’n kabel.
Voor Technative en voor Onder013 kan er maar één conclusie zijn:
Netwerkkabel heeft een zodanige invloed dat deze op het gehoor duidelijk vast te stellen is.
Na het vaststellen van het voorgaande, hebben we individueel getest welke van de vier configuraties de voorkeur heeft en waarom dat zo is.

De voorkeur van ons beiden is niet eenduidig.
De voorkeur van Technative gaat uit naar de C&D cat7 (configuratie 1) omdat deze naar zijn smaak het meest coherente stereobeeld geeft met diepte, met veel druk in het laag en vol middengebied. De cat5 (configuratie3) komt volgens Technative qua sounding het meest dicht bij de C&D cat7.

De voorkeur van Onder013 heeft configuratie 4: dus net cat5 en via de switch met AQ Forest naar de NA11. Deze configuratie is het meest gebalanceerd, geeft de stem zijn natuurlijke klank, brengt het laag in goede proportie met de rest en geeft aanzienlijk meer diepte aan het stereobeeld.

Als illustratie voor het verschil dat hoorbaar is tussen de verschillende configuraties het volgende: Technative riep vol verbazing op een gegeven moment “het lijkt wel of dit de stem is van de jongere Paul Simon”

Ten slotte hebben we ook nog getest of het verwisselen van de standaard voeding op switch1 met de BOTW-lineaire voeding invloed heeft. In configuratie 1 werd de switch dus voorzien van de BOTW. Er was geen significant verschil te horen.
Eerdere testen geven echter aan dat indien de switch dicht bij de set is geplaatst de BOTW een duidelijke verbetering geeft. Wellicht is het de negatieve invloed  van de standaard switching powersupply?
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Kingpin

Quote from: Onder013 on June 29, 2015, 11:47:53 AM
Op zich al een in onze ogen en oren toch bijzondere vaststelling. Er gaan tenslotte slechts 0’n en 1’n door zo’n kabel.
Het is niet zozeer de 0/1'en, die komen wel goed over, maar meer wat er meelift op de 0/1'en, oftewel de mate van "storing" die eventueel in het apparaat de verschillen veroorzaakt.
Wel apart want een netwerkkabel zou galvanisch gescheiden moeten zijn bij de ingang.
Op zich geeft dit meer aan hoe een apparaat is ontworpen als je daar veel verschillen bij ervaart.
Daarom is mijn voorkeur om draadloos te streamen, mits je een goede verbinding hebt.
Hierbij wordt het RF signaal omgezet in zuivere 0/1'en waardoor er geen "verschillen" mogelijk zijn, er lift namelijk geen "rotzooi" mee.

Wel een mooie test om dit bloot te leggen.
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Cornelis1921

De conclusie van Cornelis1921 luidt: Zo vader, zo zoon... :-)
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Onder013

Quote from: Cornelis1921 on June 29, 2015, 12:18:01 PM
De conclusie van Cornelis1921 luidt: Zo vader, zo zoon... :-)

vader en zoon hebben ieder hun eigen voorkeuren binnen hun gezamenlijke hobby audio en muziek :| :)
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Onder013

Quote from: Kingpin on June 29, 2015, 12:08:36 PM
Het is niet zozeer de 0/1'en, die komen wel goed over, maar meer wat er meelift op de 0/1'en, oftewel de mate van "storing" die eventueel in het apparaat de verschillen veroorzaakt.
Wel apart want een netwerkkabel zou galvanisch gescheiden moeten zijn bij de ingang.
Op zich geeft dit meer aan hoe een apparaat is ontworpen als je daar veel verschillen bij ervaart.
Daarom is mijn voorkeur om draadloos te streamen, mits je een goede verbinding hebt.
Hierbij wordt het RF signaal omgezet in zuivere 0/1'en waardoor er geen "verschillen" mogelijk zijn, er lift namelijk geen "rotzooi" mee.

Wel een mooie test om dit bloot te leggen.

Ook met een goede wifi verbinding wint bij mij een verbinding met kabel het qua SoundQuality en stereobeeld.
Synergie:

Cornelis1921

Quote from: Onder013 on June 29, 2015, 12:43:03 PM
vader en zoon hebben ieder hun eigen voorkeuren binnen hun gezamenlijke hobby audio en muziek :| :)
Ja ja, en dat moet ik geloven. Ik ervaar jullie maar al te vaak als vier handen op één buik. :rock:
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Onder013

Quote from: Cornelis1921 on June 29, 2015, 13:19:09 PM
Ja ja, en dat moet ik geloven. Ik ervaar jullie maar al te vaak als vier handen op één buik. :rock:

Liefst dan wel op een mooie strakke buik en die kunnen wij geen van beiden leveren :))
Synergie:

Technative

Quote from: Onder013 on June 29, 2015, 14:02:07 PM
Liefst dan wel op een mooie strakke buik en die kunnen wij geen van beiden leveren :))

Hangt helemaal van je definitie van "strak" af... Als ik net een goed restaurant bezocht heb en flink heb zitten schredderen dan kan mijn buik best strak zijn hoor!  :)
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Onder013

Quote from: Technative on June 29, 2015, 14:48:20 PM
Hangt helemaal van je definitie van "strak" af... Als ik net een goed restaurant bezocht heb en flink heb zitten schredderen dan kan mijn buik best strak zijn hoor!  :)

hahahahaha
Synergie:

Kingpin

:))

Zat ff te denken, nu ik op zolder zit en mijn router daar ook staat, kan ik zo ff een klein netwerkkabeltje trekken.
Na aankomend weekend dan  :)
Cayin A-55T KT88 Svetlana winged "C", Telefunken ECC83 "Smooth Large Plates", Sylvania 5814A NOS "Black Plate", Logitech Squeezebox Touch, DIY LiPo Power Supply voor Touch, Metrum NOS DAC Quad, DIY Power Supply voor Metrum DAC, miniDSP DDRC-22D, miniDSP DIY LiPo Power Supply, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Canare 4S8, Copulare Zonal Rack

Onder013

Quote from: Kingpin on June 29, 2015, 15:14:30 PM
:))

Zat ff te denken, nu ik op zolder zit en mijn router daar ook staat, kan ik zo ff een klein netwerkkabeltje trekken.
Na aankomend weekend dan  :)

leuk. Ook met frank ga je toch een testje doen?
Synergie:

Kingpin

Quote from: Onder013 on June 29, 2015, 15:29:27 PM
leuk. Ook met frank ga je toch een testje doen?
Frank komt gewoon luisteren, ik kan 'm dan alleen de dsp laten horen wat het doet met het origineel en de aangepaste curves.
En uiteraard hoe het geheel nu op een zolder klinkt in een opstelling volgens de Suesskind methode (zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen, die ik nu mooi kon toepassen).

Helaas zal het nog wel wat rommelig overkomen qua aanzicht, ik wil dit zo even laten omdat ik nog midden in het tweaking proces zit mbt de kabels.
Mooiste is dat mijn gehele systeem nu op de buizenversterker na draait op 2 LiPo´s.
De interlinks behoud ik zo (nieuwste Apogees), wil ik beter dan moet ik erg diep in de buidel, rest dus alleen mijn stroomtoevoer, en luidsprekerkabels.

Nog wat leesvoer:
http://archimago.blogspot.nl/2015/02/measurements-ethernet-cables-and-audio.html

Onder013

Quote from: Kingpin on June 29, 2015, 15:44:33 PM

Nog wat leesvoer:
http://archimago.blogspot.nl/2015/02/measurements-ethernet-cables-and-audio.html

Hahahaha, die man is een grappenmaker:
"I believe if there indeed is an ethernet audio device that "sounds different" because of different cables being used, then that device should be returned because it is obviously defective."

"The Transporter device used in these tests is almost 10 years old at this point and limited to 100Mbps. I would
certainly be surprised and disappointed if a modern audio streaming device measured differently with various cables these days with even faster ethernet interface hardware!"

Synergie:

chansig

De eerste uitspraak is wat boud maar spreekt mij wel aan.  :D

Maar de 2e is natuurlijk wel interessant. Als jullie nu een meting doen dan kan je deze opsturen naar hem. De duidelijke verschillen die jullie horen zouden toch meettechnisch gezien zichtbaar gemaakt moeten kunnen worden.

Ik ben wel benieuwd hoe een jonge stem van Paul Simon eruit ziet in een meting.  :D

Gr Hans

Onder013

Quote from: chansig on June 29, 2015, 18:06:57 PM
De eerste uitspraak is wat boud maar spreekt mij wel aan.  :D

Maar de 2e is natuurlijk wel interessant. Als jullie nu een meting doen dan kan je deze opsturen naar hem. De duidelijke verschillen die jullie horen zouden toch meettechnisch gezien zichtbaar gemaakt moeten kunnen worden.

Ik ben wel benieuwd hoe een jonge stem van Paul Simon eruit ziet in een meting.  :D

Gr Hans

Mooi he?
Of het meetbaar is zou ik ook wel willen weten. Het ging ons zoals aangegeven, daar helemaal niet om. Puur gehoormatig vaststellen of je invloed hoort. Het ging ook niet zo zeer om wat die invloed dan is en of iets meer de voorkeur heeft dan de ander.
Het verbazingwekkende was dat de verschillen zo groot zijn. Frank heeft het (weleens :)) over het tunen van  een set met netsnoeren. Hij heeft er met netwerkkabels een optie bij.
Synergie: