News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Netsnoeren belangrijk?

Started by Frank2, June 21, 2015, 12:35:56 PM

Previous topic - Next topic

Frank2

Ik weet dat ik vaak begin over netsnoeren maar deze bepalen voor een groot deel hoe de sound is van je set. Ik kan hier thuis met een netsnoer mijn set van open en helder naar donker en duf krijgen. Het maakt dus een erg groot verschil welke kabel en stekkers je gebruikt en beloof mij dat hoeft absoluut niet duur te zijn. De duurste kabel die ik hier thuis heb en welke in mijn set aanmerkelijk duurdere kabels " wegspeelt" kost 60 a 80â,¬ p/m. Maar ik heb hier ook een kabel die 8â,¬ p/m kost die zeer open en helder is.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

Frank2

Netsnoeren zijn er in vele prijsklasse. Laat ik maar meteen zeggen dat ze echt niet duur hoeven te zijn. Heb hier een kabel van 1500â,¬ gehoord tegenover een kabel van 80â,¬. De laatste won.

Wel zal ik meteen zeggen dat het verschil in met kabels en ls kabels goed naar voren komt als je een goed stekker blok hebt en eventueel een audio groep. Gebruik je een gamma doos hoor je geen of nauwelijks verschil. Ik heb vele stekker dozen getest en tot nu toe is de mono kristal van C&D het goedkoopste en beste gebleken. Ook deze dealer gebruikt zijn stekkerdoos welke op de stopcontact van het huis is aangesloten dus geen audio groep en ook daar hoor je het verschil in netsnoeren zelfs in stekkers.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

chansig

Netsnoeren zijn zeker belangrijk. Anders doet je apparatuur het niet.

Voor de rest staan mijn ervaringen lijnrecht tegenover die van Frank. Zeker niet de ervaring dat het een bult of een dal in het laag oplost of een akoestisch ingrijpen onnodig maakt.

Gr Hans

Frank2

Enkele kabels waarvan ik nog weet hoe ze het deden, op meerdere sets getest.
Interlink: vd hul 103: wollige bas veel midden toon en slecht hoog. Cardas quadlink: netjes springt nergens in uit, beetje saai. Mono kristal van C&D: goede kabel energiek vol helder mooie bas en hoog.

Netsnoer:
Belden 2,5 mm2: standaard kabel doet het altijd goed hoog is kan scherp overkomen, lucht in het geluid, geen topper
Fadel Art powerline: vol beetje dreunbas fel hoog
Furutech alpha3: heldere kabel met vette bas boost alle tonen, veel hoog ( zeer geschikt met marantz)schraapt iets van midden toon gebied af dat is bij deze kabel kalig

Zelf gebruik ik nu mono kristal netsnoer wat een strakke diepe bas geeft een mooi vol midden en toch helder en mooi hoog geeft en vooral zeer zuiver klinkt geen spoor van scherpte. ( kabel is van C&D)

Frank2

Quote from: chansig on June 21, 2015, 12:59:23 PM

Voor de rest staan mijn ervaringen lijnrecht tegenover die van Frank. Zeker niet de ervaring dat het een bult of een dal in het laag oplost of een akoestisch ingrijpen onnodig maakt.

Gr Hans

Nog nooit gehoord dat je met met kabels akoestische problemen kunt oplossen. Wat wel kan is dat je met met kabels de akoestische problemen die je hebt een beetje kunt maskeren zodat het minder opvalt.

Technative

Quote from: chansig on June 21, 2015, 12:59:23 PM

Gr Hans
Ik ben het niet in alle opzichten eens met Frank, maar zeker ook niet met jouw inzicht Hans!

Het zit 'm denk ik meer in verwoording en bewoording. Ik ben het eens met Frank wanneer hij stelt dat een netsnoer en connectoren van (grote) invloed kunnen zjn op een set en de klank die daarmee voortgebracht wordt. Het gaat hierbij in mijn optiek om klankkarakter dat te beinvloeden is. Ik zie een netsnoer niet als een akoestische maatregel om een bult of piek weg te werken. Maar dat stelt Frank ook niet, volgens mij.

Klank is wat pittiger of rustiger te maken met behulp van kabels en connectoren, meer niet. Ik heb een Audioquest NRG10 netsnoer dat heerlijk klinkt aan de NA11, maar zeker niet aan de PM11. Het wordt er rusteloos en inhoudsloos van, terwijl de NRG10 aan de NA11 juist een beetje pit en resolutie lijkt toe te voegen.

Dezelfde queste heb ik gehad met netsnoeren aan de PM11s3. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Furutech Alpha3 met Iego 8055 koper schuko en IEC. Ik heb behoorlijk wat alternatieven de revue laten passeren (Antoine van Peacock audio heeft me gedurende langere tijd een hoop kabels ter beschikking gesteld zonder ook maar enige verkoopdruk of vals spel, waarvoor dank! Ik weet inmiddels dat dat helaas ook anders kan...).

Wat ik hiervan geleerd heb ik dat het een fijn samenspel is van kabel en connector en dat het een gigantische zoektocht kan zijn, maar ook dat de invloed van met name connectors zeer groot kan zijn.

Akoestische maatregel is het dus niet in de zin dat je er staande golven mee wegwerkt, of dat je een slechte set ineens geweldig laat klinken. Maar het is wel het verschil tussen een set die goed klinkt en een set die "het" helemaal doet voor jou. Geluid is persoonlijk en deze tweaks / tuning kunnen net het puntje op de i zijn, vanuit mijn optiek.
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

chansig

Ook de door jouw beschreven ervaringen heb ik de laatste jaren niet meer mogen ervaren. Vroegah meende ik ook van alles te horen.

Gr. Hans

Technative

Ik heb zojuist ervaren dat een kabel welke puur bestemd is voor digitale signaaloverdracht (waar dus uitsluitend de spreekwoordelijke nullen en enen doorheen gaan) waanzinnig veel invloed heeft op de sound. Niet alleen hoorbaar, maar zeker ook meetbaar verschil!

Ik zal en en ander in een nieuw topic plaatsen in dit board. Ben benieuwd wat de reactie zal zijn.

Een ding staat voor mij als een paal boven water: iedere kabel heeft hoorbare impact op de sound. Of je het nu hebt over een netsnoer, een digitale of analoge interlink of en netwerkkabel: alles heet hoorbare impact. Meer in het cat7 netwerkkabel topic dat ik zo zal aanmaken...
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

chansig

Dat zou ik graag willen horen. Of werkt dat niet zo ? Dat je even snel een kabel wisselt...en ik dat dan direct hoor ?

Gr Hans

michel69

@frank2 om hier maar netjes verder te gaan ;) ben eigenlijk wel benieuwd of ik zelf in mijn set zulke veranderingen kan horen en aangezien jij aardig wat ervaring hebt met netsnoeren(me dunkt)welke kabel zou jij me aanraden om eens te testen? je had het gelukkig er zelf al over dat het qua kosten allemaal wel mee valt en dan heb ik altijd wel zoiets van niet geschoten is altijd mis.

Edit heb nu een netsnoer op de Arcam zitten die ik een tijd terug had overgenomen van een forumlid van het buurtforum en heb net nog even terug gezocht om welke dat gaat maar kan dat niet meer terug vinden maar kon zelf daar geen verschil in horen tov de originele.
Sonus Faber-Audio Research-Spectral-Audioquest

Frank2

Quote from: michel69 on June 21, 2015, 20:03:03 PM
@frank2 om hier maar netjes verder te gaan ;) ben eigenlijk wel benieuwd of ik zelf in mijn set zulke veranderingen kan horen en aangezien jij aardig wat ervaring hebt met netsnoeren(me dunkt)welke kabel zou jij me aanraden om eens te testen? je had het gelukkig er zelf al over dat het qua kosten allemaal wel mee valt en dan heb ik altijd wel zoiets van niet geschoten is altijd mis.

Edit heb nu een netsnoer op de Arcam zitten die ik een tijd terug had overgenomen van een forumlid van het buurtforum en heb net nog even terug gezocht om welke dat gaat maar kan dat niet meer terug vinden maar kon zelf daar geen verschil in horen tov de originele.

Vertel aub wat nu hebt staan behalve de arcam, heb je een audio groep heb je een stekker blok of een plastic blok? Ik vraag dit omdat ik je dan een beter advies kan geven.

michel69

Hoi Frank heb op dit moment een simpele 8 punts stekkerblok van de Lidl  :) staan met zo'n beveiliging erop een plastic dus en wbt een aparte audiogroep die staat nog steeds in de planning(buurman is elektricien komt dus goed uit)maar heb destijds heel veel topics gelezen daarover waaronder die van jouw maar zoveel verschillende kabel merken/types voorbij zien komen dat ik echt niet meer weet waar en welke kabel om te beginnen.
Sonus Faber-Audio Research-Spectral-Audioquest

stereotypisch

Ik denk zelf dat dat zeker voor verbetering vatbaar is, degene die Frank aanhaald is idd wel goed en verkoopt een prima stekkerblok voor normale prijs en prima netkabels voor prima prijs, blut zal je er niet aan raken en dat Lidl ding kan vast wel weer ergens anders dienst doen toch?
fluffybunnywho? ()() fortyseventen,
>>yeahthatsright>O<range<<

Frank2

Hoi Michiel,
Ik denk dat andere kabels weinig zin hebben in de bestaande configuratie. De verschillen zullen heel erg klein zijn. Ik raad je aan om een blok van Ronald te kopen goed en niet duur. (C&D in Almelo). Deze is dan uitgevoerd in mono kristal als deze is ingespeeld duurt 500 uur jaja heel erg lang. Zet m 24 uur PD aan op een oude tuner probeerde wel alle stekker gaten te vullen.
Verder heeft Ronald goedkopere kabels en beter dan belden voor de aanvoer naar dit blok vanaf de audio groep.
Je moet wel geduld hebben met Ronald hij is niet snel gewoon bellen en soms wat vaker hij weet erg veel.
Ik ,al je het telefoon nr per pm geven.
NB stekker blok van Erik s is heel standaard niet nemen.

Als je dit allemaal hebt dan ga je met sprongen vooruit,  ik zou zelf gokkend een frisse kabel nemen bijv. De koper zilver kabel van Ronald. Maar hij zal goede adviezen geven. Hij heeft mij in ieder geval goed geholpen en dat heeft mij honderden euro s bespaard.

Drone

Ohw maar nu is dit het commerciele topic van C&D geworden :O. 

Dat bedoelde ik niet toen ik het had over een separaat netsnoeren ervaringen topic  :devil:

In die paar postings wordt de winkel van Ronald al een keer of drie genoemd en wordt en passant het Erik S blok ook nog even met de grond gelijk gemaak omdat deze het  IN JOUW SET! niet lekker doet...

Verder is het bloedlink om de willekeurig hier passerende novice kabeladviezen mee te geven op basis van hetgeen die kabel in een grijs verleden - toen je nog niet eens de juiste fase wist te bepalen - specifiek IN JOUW SET presteerde...

Je hangt zelf heel erg de "Trail and error" methode aan, proberen in je eigen situatie omdat ieder netsnoer weer compleet anders reageert op de verschillende merken en hun componenten.

Hoe in godsnaam kun je dan "in the blind" kabeladviezen weggeven betreffende combinaties die je in het geheel niet kent......

❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️Harbeth❤️