News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Luister jij weleens naar klassieke muziek? Zo ja, waar naar dan?

Started by Cornelis1921, May 11, 2015, 18:32:54 PM

Previous topic - Next topic

Onder013

Klassiek en opera wordt hier regelmatig van genoten.
Mijn voorkeur ligt bij Mahler, solisten zoals Janine Jansen en Peter Wispelwey.
Opera favorieten worden vooral ingegeven door solisten: Maria Callas, Angela Gheorghiu en zeker Cecilia Bartoli.
Dan sla ik er nog heel wat over die ook heel regelmatig hier te horen zijn.

Centimeters positief kippenvel......

Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Nb

Leuk dat smaken zo kunnen verschillen. Stemmen knap ik vaak op af.
Ik heb er iets mee, of het stoot me af.

Cornelis1921

Quote from: Nb on August 24, 2017, 15:28:03 PM
Draai zelden klassiek, maar ben vandaag in de stemming.
Ik houd van wat modernere klassiek, zolang men er niet bij gaat zingen.
Nu de Symphonie 1 van Sibelius. Live at the BBC proms, Joseph Swensen.
Op deze cd staat ook de 1e symphonie van Nielsen. Live at the Ulster hall, Janos Furst.
Cd van BBC music, uit 2006, ddd. BBC mm268. Klinkt goed.
BBC Music CDs zijn vaak erg goed èn technisch goed verzorgd; koop de BBCMM al sinds einde 2007 bij mijn vaste tijdschriftenboer aan de Breestraat in Leiden. Lezen doe ik ze nooit helemaal, want er staat vaak teveel UK-gerelateerde artikelen in, maar de CDs draai ik met enige regelmaat of zij gaan als overcompleet  of anderszins naar mijn maatje John (m.n. barok en renaissance). Was vroeger ook trouw lezer/abonnee van het tijdschrift "Luister", maar toen deze overging naar een andere eigenaar haakte ik af. Het kreeg een ander format: coffeetable glossy, en er sloop steeds meer glamour en sensatie in de inhoud. Men heeft toen geprobeerd het tij te keren door enige serieuze muziekcontent eraan toe te voegen, maar het was te laat... Ik zegde mijn abonnement na 13 jaar op.
CD6006 * SA8003 * PM8005 * TU1500AE * Harbeth HL-P3ES-2 (2X) * Epos stands * DT880 Premium 250Ω ♪) HD600 * Headbox S * ...and lots of software (CD's of course) :music2:

Nb

Ja Luister....Dat was destijds een mooi blad.
Ik wordt uit principe nooit abonnee of lid, ergens van. Krijg daar een soort benauwdheid van. Je weet nooit wat er in het volgende nummer staat, maar je hebt er toch al voor betaald.
Soms is het handig om het blad om de cd te kopen, als de inhoud niet zo boeit. Het neuzen in de boekenwinkel met de geur van papier en drukinkt ervaar ik ook als zeer prettig.

Nb

Schubert/Mahler - Beethoven/Mahler.
Strijkkwartetten van Schubert (Death and the Maiden) en Beethoven ( Serioso), herschreven door Mahler voor orkest.
Uitgevoerd door Het Concertgebouw Chamber Orchestra, o.l.v. Marco Boni.
Erg mooi opgenomen in 1998, in de Waalse kerk. 20 bit DDD.
Op Arts Music. (Audiophile Series).

Jan

Heb een dubbel CD van Puccini's opera Tosca, label is van EMI. De CD is van voor 1997, daarna gingen ze de opname's digitaliseren. De opname (mono) is van 1953 met o.a. Maria Callas. Ik mag graag luisteren naar de nummers "Vissi d'arte" en "Presto! su, Mario, Andiamo! Andiamo! Su!" Vooral het laatste nummer heeft dynamiek en je hoort, ondanks dat het een mono opname is, het orkest duidelijk tussen het volledige breedte van de 2 luidsprekers en in het midden, en voor het orkest, de stemmen. Nu ik Hifi Tuning Suprème 3 zekeringen in zowel de CD speler als versterker heb is de breedte breder dan voorheen.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Nb

Enno Voorhorst. De cd Around Barrios.
Gitaarmuziek van de componisten: Augustin Barrios (Mangore), Villa-Lobos, Pujol en anderen.
Mooi opgenomen, op 3-4 december 2011, in de Kapucijner Abdij in Velp.
Op Challenge Records.

Nb

Janine Jansen. Concerto's And Romance.
Twee vioolconcerten. Een van Mendelssohn en het 1e vioolconcert van Bruch.
Begeleid door het Gewandhausorchester o.l.v. Riccardo Shailly.
Op Decca, uit 2006. DDD.