News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

FM radio

Started by Jan, April 13, 2015, 18:25:53 PM

Previous topic - Next topic

Jan

Ik luister thuis nog regelmatig met veel plezier naar de FM radio via de ether met een zelfbouwantenne. Hoe lang kunnen we eigenlijk nog gebruik maken van de FM via de ether?
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Frank2

Nog lange tijd, gebruik het thuis en in de auto ook nog.
DAB+ is daardoor nog steeds geen succes. Teveel mensen hebben nog een gewone radio en ik betwijfel of er echte voordelen zijn bij gebruik van DAB ipv FM stereo.
Een set die muziek maakt waardoor ik met volle teugen kan genieten.

Cassiopeia ls, plinius103, tsakiridis alexander, metrum quad, Moon mind, cassiopeia moonbase2

Jan

Nadeel van de digitale radio vind ik de "de houdbaarheidsdatum". DAB+ is volgens mij niet compatible met zijn voorganger DAB. Terwijl FM al ruim 70 jaar bestaat en FM stereo kun je op een mono radio ontvangen en andersom.
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Meze Audio 99 Classics

Nb

Ff oud topic nieuw leven inblazen....
Persoonlijk houd ik er nog een analoge Pioneer tuner op na. Meestal gaat ie na een half uurtje uit, wegens ergenis.
----

Tijdens mijn audio gerelateerde speurtochten op het interweb, kwam ik de volgende link tegen. Wel oud enzo, maar ik lees hier dingen die ik had willen weten over cassettedecks , toe ik ze nog gebruikte:-) Misschien is er iemand die er nog iets aan  heeft.

https://www.opusklassiek.nl/audiotechniek/cassettedeck.htm

Jan

Quote from: Faxe on April 14, 2015, 20:36:20 PM
http://radio.nl/784904/fm-in-nederland-mogelijk-in-2023-uit-mits-dab-aanslaat
Analoge radio via Ziggo en KPN wordt dit jaar gestopt, maar via de ether kun je sowieso tot 2030 luisteren.
Meze Audio 99 Classics

Frits Denon

Quote from: Jan on July 17, 2021, 20:05:53 PM
Analoge radio via Ziggo en KPN wordt dit jaar gestopt, maar via de ether kun je sowieso tot 2030 luisteren.

Dat blijf ik dan ook mooi doen.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Nb

Quote from: Frits Denon on July 17, 2021, 21:46:05 PM
Dat blijf ik dan ook mooi doen.

Hier voorlopig ook. Hoewel ik de aanschaf van een dab+ tunertje ook niet helemaal uitsluit.
Dat heb ik in mijn slaapkamer ook en eigenlijk bevalt het daar prima.
Wel zonde van mijn tuners, dat wel. Ik ben er nog niet uit.

Jan

Heb DAB+ in de auto, maar binnen de bebouwde kom vind ik het niks. Teveel dode plekken, waardoor je geen signaal hebt.
Hoe zit dat in de woonkamer?
Meze Audio 99 Classics

Nb

Quote from: Jan on July 18, 2021, 11:39:28 AM
Heb DAB+ in de auto, maar binnen de bebouwde kom vind ik het niks. Teveel dode plekken, waardoor je geen signaal hebt.
Hoe zit dat in de woonkamer?

Dat ga ik deze week eens uitproberen. Dat dab+ dingetje uit mijn slaapkamer eens een weekje in de huiskamer zetten.

Nb

Na diverse experimenten, blijkt dat mijn dab+ tunertje beneden slechter ontvangt dan in mijn slaapvertrek (boven)
Ik denk dat ik het voor de ontvangst van de Loka!o's mijn ouderwetse tuner met een antennedraadje blijf gebruiken.
De meeste tijd dat ik beneden naar de radio luister is 's morgens en 's avonds tijdens het eten/maken in de keuken.
Via tablet en mijn redelijk nieuwe Bluetooth receivertje is het ook prima te doen. Ff wennen aan andere handelingen, dat wel.
De ge!uidskwaliteit is dus niet zo van belang. Er staat vaak ook een afzuiger te !oeien.....

Jan

Dinsdag 4 juli j.l. was er een veiling voor het verdelen van de FM frequenties. Tot 2035 zal er sowieso FM uitzendingen via de ether zijn.
Meze Audio 99 Classics

Frits Denon

Mooi. Dan kan ik nog een mooi tijdje vooruit.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.