News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Het Xanadu topic

Started by AudioEnZo, April 05, 2015, 23:38:19 PM

Previous topic - Next topic

AudioEnZo

Dank heren  :smiley:

Ja deze man maakt hele mooie luidsprekers. Ben er in de jaren 90 "verslaafd" aan geraakt en dat is nooit meer weggegaan.

AudioEnZo

Afgelopen weekeinde de Xanadu DS20GT-MG even in huis mogen beluisteren. Niet om aan te schaffen maar Age van Xanadu wilde deze luidspreker graag in een normale huiskameromgeving omgeving beluisteren om te beoordelen of de laagweergave goed gaat.
Nieuw aan de Hybride Tube is de magnesium graphene mid-woofer en heeft daarmee qua units dezelfde bezetting als mijn HRS22 monitoren. Ook het filter is nagenoeg hetzelfde.
Verschil is dus het bas systeem, bij de DS20 dus een Hybride Tube en mijn monitoren zijn basreflex.

Bleek ook weinig verschil in midden en hoog weergave, maar uiteraard wel in het laag. Dat gaat bij de DS20 echt afgrond diep en is zeer gecontroleerd. We hebben geprobeerd dit te laten ontsporen maar dat is niet gelukt  :grin:

Plaatje bij het praatje:

Onder013

Quote from: AudioEnZo on January 31, 2024, 08:56:23 AMAfgelopen weekeinde de Xanadu DS20GT-MG even in huis mogen beluisteren. Niet om aan te schaffen maar Age van Xanadu wilde deze luidspreker graag in een normale huiskameromgeving omgeving beluisteren om te beoordelen of de laagweergave goed gaat.
Nieuw aan de Hybride Tube is de magnesium graphene mid-woofer en heeft daarmee qua units dezelfde bezetting als mijn HRS22 monitoren. Ook het filter is nagenoeg hetzelfde.
Verschil is dus het bas systeem, bij de DS20 dus een Hybride Tube en mijn monitoren zijn basreflex.

Bleek ook weinig verschil in midden en hoog weergave, maar uiteraard wel in het laag. Dat gaat bij de DS20 echt afgrond diep en is zeer gecontroleerd. We hebben geprobeerd dit te laten ontsporen maar dat is niet gelukt  :grin:

Plaatje bij het praatje:

Ook deze zien er weer fraai uit zoals ik inmiddels via je foto's inmiddels gewend ben. Hoe komt het nou toch dat dit merk zo relatief onbekend blijft en nooit aandacht krijgt in de diverse (test)gremia?

Overigens ook nu weer een schitterende set en bijbehorende foto's.

Groetend,
Henk
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

AudioEnZo

Dank je Henk!

Ja bekendheid is wel een dingetje. Ik weet dat Age absoluut niet van audioshows houdt, adverteren kost een vermogen tegenwoordig en hij heeft nagenoeg geen dealernetwerk meer.

De site wordt gelukkig wel goed bekeken, die heb ik zelf in beheer. Ook op en via Facebook komen er reacties.

Nog eentje voor de sfeer  :grin:
Overigens zit er normaal gesproken een mooie voetplaat onder en oogt de luidspreker niet zo lijzig

Onder013

Quote from: AudioEnZo on January 31, 2024, 14:16:55 PMDank je Henk!

Ja bekendheid is wel een dingetje. Ik weet dat Age absoluut niet van audioshows houdt, adverteren kost een vermogen tegenwoordig en hij heeft nagenoeg geen dealernetwerk meer.

De site wordt gelukkig wel goed bekeken, die heb ik zelf in beheer. Ook op en via Facebook komen er reacties.

Nog eentje voor de sfeer  :grin:
Overigens zit er normaal gesproken een mooie voetplaat onder en oogt de luidspreker niet zo lijzig

Is het vooral met kleine kinderen in huis niet een risico dat ze (te gemakkelijk) omvallen?
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

AudioEnZo

Zoals je ze nu op de foto ziet wel ja. De voetplaat die er normaal inder zit, is een stukje breder. Maar het blijft idd wel een ranke verschijning.

Met voetplaat

Onder013

Quote from: AudioEnZo on January 31, 2024, 16:13:41 PMZoals je ze nu op de foto ziet wel ja. De voetplaat die er normaal inder zit, is een stukje breder. Maar het blijft idd wel een ranke verschijning.

Wat een top bezetting op het getoonde album Kind of Blue had Miles Davis he? Een album waar nogal eens wat denigrerend over wordt geoordeeld: dat kennen we nu wel.
Net als het album Jazz at the Pawnshop. Voor mij roept dat altijd weer herinneringen op aan de sfeer van jazzclub B14 in Rotterdam. Ik ruik zelfs hoe het daar was met al die rokers van cigaretten en andere middelen. :huh:

Groetend,
Henk
Synergie:

AudioEnZo

Ja dat zijn beide iconen die albums. Kind of Blue net meteen maar weer even aangezet  :cool:

Nb

Quote from: AudioEnZo on January 31, 2024, 16:13:41 PMZoals je ze nu op de foto ziet wel ja. De voetplaat die er normaal inder zit, is een stukje breder. Maar het blijft idd wel een ranke verschijning.

Met voetplaat

Mooie slanke luidsprekers. Wat moet dat ong. gaan kosten?

AudioEnZo

De "standaard" mdf versie staat voor €7990 in de prijslijst.
De MG versie die ik hier heb beluisterd staat nog niet in de prijslijst maar ik verwacht ergens tussen de 9 en 10K.

Onder013

Het doornemen van de website van Xanadu maakt me wel hebberig..... :shocked:

Fraaie staaltjes vakmanschap gezien. Had altijd het idee dat bedrijf ergens in Noord-Holland langs de kust is gevestigd. Blijkt het dorp te zijn waar ik vroeger nogal eens kwam om sigaren aan te schaffen :lipsrsealed:
Synergie:

Jan

Je had het geld beter aan Xanadu kunnen besteden dan aan sigaren.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Quote from: Jan on February 02, 2024, 18:42:13 PMJe had het geld beter aan Xanadu kunnen besteden dan aan sigaren.

Achteraf is gemakkelijk praten (in de streek waar ik woon is daar een gezegde voor: achteraf kijk je koe in z'n kont). Heb er in die jaren flink van genoten. Zou ik het nu weer doen? Nee.
Inmiddels ben ik al bijna 20 jaren daarmee gestopt.

Synergie:

AudioEnZo

Quote from: Onder013 on February 02, 2024, 18:13:53 PMHet doornemen van de website van Xanadu maakt me wel hebberig..... :shocked:

Fraaie staaltjes vakmanschap gezien. Had altijd het idee dat bedrijf ergens in Noord-Holland langs de kust is gevestigd. Blijkt het dorp te zijn waar ik vroeger nogal eens kwam om sigaren aan te schaffen :lipsrsealed:
De wereld is vaak kleiner dan gedacht Henk  :cheesy:

Ik heb overigens ook wel een paar mooie luidsprekers opgerookt in de 36 jaar dat ik heb gerookt. Ook alweer 18 jaar gestopt en dat was een van de betere beslissingen in mijn  leven.

Age van Xanadu is een regelrechte vakman met een schat aan ervaring. Zeer aardige kerel ook en we zijn al jaren erg goed bevriend. Kom er ook graag.