News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

AudioEnZo's set

Started by AudioEnZo, April 05, 2015, 23:24:10 PM

Previous topic - Next topic

AudioEnZo

Jos van Magna Hifi was vanmiddag op een bakkie en heeft meteen mijn Mano Ultra mkIII streamer geupgrade naar een Mano Ultra mkIII.5. Wat eigenlijk wil zeggen dat er nu een RaspberryPi 5 in zit ipv de oude RaspberryPi 3b. Dus veel meer snelheid en meer geheugen (4x zoveel).

De streamer reageert nu veel vlotter en UpnP/DLNA werkt nu uiterst stabiel naast Roon Bridge, terwijl bij de RPi 3 UpnP wel eens wegviel.
Binnenkort maar weer eens een nieuwe licentie van Gentooplayer kopen, want andere hardware betekent een nieuwe licentie. Draai nu tijdelijk weer met RoPieeeXL, dus over eventueel klankverschil/verbetering kan ik werkelijk nog niets zeggen.

Onder013

Quote from: AudioEnZo on December 21, 2024, 22:51:07 PMDe streamer reageert nu veel vlotter en UpnP/DLNA werkt nu uiterst stabiel naast Roon Bridge, terwijl bij de RPi 3 UpnP wel eens wegviel.
Binnenkort maar weer eens een nieuwe licentie van Gentooplayer kopen, want andere hardware betekent een nieuwe licentie. Draai nu tijdelijk weer met RoPieeeXL, dus over eventueel klankverschil/verbetering kan ik werkelijk nog niets zeggen.

Jee René,
als ik dit zo lees (snelheid, Upnp down), was het dan (af en toe) niet dat jij je in enige mate moest behelpen? Ik zit al te mopperen als de streamer (Marantz NA11) er 3 seconden over doet om een bepaalde track te vinden in de vele, vele albums op de nas. Hamvraag is natuurlijk of je genoegen neemt met wat jij noemde omdat de geluidskwaliteit je ruim beloonde.
Hopen nu maar dat de performance verbeterd is en de output voldoet aan jouw wensen.

Groetend,
Henk

Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

AudioEnZo

Was geen punt hoor Henk. Via Roon werkte het altijd perfect. Alleen via UPnP was het vaak lastig, maar dat was alleen als ik een keer ging vergelijken.
Maar het is absoluut vlotter met bijvoorbeeld herstarten na een aanpassing, dus wel erg fijn! Als de versnelde interface is zoals het is met de kwaliteit van Gentoo (die ik er van de week weer actief ga opzetten) dan ben ik weer meer dan tevreden  :grin:

Onder013

Quote from: AudioEnZo on December 22, 2024, 01:31:32 AMWas geen punt hoor Henk. Via Roon werkte het altijd perfect. Alleen via UPnP was het vaak lastig, maar dat was alleen als ik een keer ging vergelijken.
Maar het is absoluut vlotter met bijvoorbeeld herstarten na een aanpassing, dus wel erg fijn! Als de versnelde interface is zoals het is met de kwaliteit van Gentoo (die ik er van de week weer actief ga opzetten) dan ben ik weer meer dan tevreden  :grin:

Dan is het goed :wink: Ik kon me al niet voorstellen dat je genoegen zou nemen met het functioneren van een streamer zoals het beeld bij mij ontstond.
Al lezend moest ik terugdenken aan toen ik vele jaren geleden het experiment deed met de Pi als streamer. Het vergelijk ging tussen de Pi en de Moon Mind180. Dat verschil was binnen 1 seconde duidelijk in het voordeel van de Moon. Daarbij moet ik melden dat de Pi volledig in de basis configuratie was.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

AudioEnZo

Nee dan had ik allang actie ondernomen Henk  :grin:

De Mano Ultra streamer is verre van een standaard RPi meer. Neem alleen de Farad super3 voeding. En het door Magna zelf ontworpen re-clocking circuit met 2 femto ultra low jitter klokjes aangedreven door low noise discrete regelaars.
Om maar even wat te noemen  :azn:
Kan natuurlijk niet zeggen dat de Mano beter zal zijn dan de Moon, maar durf het vergelijk wel aan.
Het is met DAC's net zo. Een uitstekende DAC-chip kan niet optimaal presteren als de periferie niet op orde is. Met een streamer is dat niet veel anders.

Onder013

Quote from: AudioEnZo on December 22, 2024, 14:10:14 PMNee dan had ik allang actie ondernomen Henk  :grin:

De Mano Ultra streamer is verre van een standaard RPi meer. Neem alleen de Farad super3 voeding. En het door Magna zelf ontworpen re-clocking circuit met 2 femto ultra low jitter klokjes aangedreven door low noise discrete regelaars.
Om maar even wat te noemen  :azn:
Kan natuurlijk niet zeggen dat de Mano beter zal zijn dan de Moon, maar durf het vergelijk wel aan.
Het is met DAC's net zo. Een uitstekende DAC-chip kan niet optimaal presteren als de periferie niet op orde is. Met een streamer is dat niet veel anders.

Nogmaals, ik kon me ook al niets anders voorstellen. :smiley:

Btw: de Moon Mind180 is in mijn set al weer een tijdje geleden vervangen door de Marantz NA11 (geïntegreerde streamer/dac). Bij de Mind had ik een Metrum Octave dac.
Synergie:

AudioEnZo

Inmiddels is de nieuwe Gentooplayer licentie actief en speelt er weer lustig op los. Het verschil met RoPieeeXL software is in mijn beleving wederom duidelijk. Gentooplayer geeft meer verfijning en inzicht in de muziek, er is meer rust.

Ik heb geen verschil in klank kunnen waarnemen tussen de RPi 3 en RPi 5. Wel reageert het allemaal veel rapper, vooral herstarten na een aanpassing en draait Gentooplayer probleemloos in het RAM geheugen zonder eerst allerlei software te de-ïnstalleren.

Ik ga nog wel wat experimenteren met Squeezelite. Dat wordt ook door ROON ondersteunt en maakt in dat geval geen gebruik meer van RAAT (Roon Advanced Audio Transport) maar van SlimProto tussen ROON server op de NUC en Gentooplayer op de Mano Ultra.
Het werkt sowieso al maar moet goed gaan zitten om op mijn gemak een en ander te beluisteren.

En Jos van Magna komt nog terug om een koelblokje te installeren in de Mano. De CPU wordt zo'n 64 gr. C. Op zich niet schokkend maar een koelelement kan zo'n 15 gr C schelen en dat is wat beter voor de levensduur.

Onder013

Quote from: AudioEnZo on December 24, 2024, 09:05:44 AMHet verschil met RoPieeeXL software is in mijn beleving wederom duidelijk. Gentooplayer geeft meer verfijning en inzicht in de muziek, er is meer rust.

Goeie berichten René :smiley:
Synergie:

Jan

Rega Brio, Rega Apollo CDP, Rega Fono MM mk3
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Core Function interlink
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

AudioEnZo

Deze kon ik nog niet Jan, dank voor het delen! Die ga ik van de week even doorspitten 👍🏻

Maikel

Quote from: AudioEnZo on December 25, 2024, 22:43:43 PMDeze kon ik nog niet Jan, dank voor het delen! Die ga ik van de week even doorspitten 👍🏻
Ik heb er ooit een topic voor aangemaakt overr Diretta, mooi protocol en als je apparatuur dat onderstuend zou ik t zeker proberen;
https://stereoforum.nl/index.php/topic,579.msg24641.html#msg24641
voilla
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

AudioEnZo

Die ga ik ook besnuffelen Maikel, thanks!

Een ding wil ik liever niet en dat is meer apparaten erbij. En de NUC waar Roon ROCK ga ik niet zomaar even veranderen. Dus ben benieuwd of dat allemaal aan de praat te krijgen is.
Ach heb ik weer wat te onderzoeken de komende tijd  :azn:

Maikel

Quote from: AudioEnZo on December 31, 2024, 11:24:04 AMDie ga ik ook besnuffelen Maikel, thanks!

Een ding wil ik liever niet en dat is meer apparaten erbij. En de NUC waar Roon ROCK ga ik niet zomaar even veranderen. Dus ben benieuwd of dat allemaal aan de praat te krijgen is.
Ach heb ik weer wat te onderzoeken de komende tijd  :azn:
Ja precies haha. Ik weet alleen dat sommige apparatuur t ondersteund en t meeste niet.
Was voor mij ook een issue
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

AudioEnZo

Quote from: AudioEnZo on November 17, 2024, 08:25:29 AMHelaas, ook deze keer houden ze zich bij stackaudio weer niet aan de afspraak. Ik wacht het gewoon af, wellicht hebben ze het erg druk en dan is zo'n "mannetje" uit NL niet zo interessant. Ik ga er niet achteraan jagen in ieder geval.

Over geduld gesproken (zie Paco's draadje)
Ik heb na een paar maanden er toch maar weer een mailtje aan gewaagd, maar krijg nu niet eens antwoord meer. En dan gaat ook de gunfactor naar 0 bij mij en gaat mijn goeie geld niet meer hun kant op helaas. Heeft bijna anderhalf jaar geduurd nu, vind het wel een keer mooi zo.
En door............

Maikel

Quote from: AudioEnZo on January 14, 2025, 10:23:02 AMOver geduld gesproken (zie Paco's draadje)
Ik heb na een paar maanden er toch maar weer een mailtje aan gewaagd, maar krijg nu niet eens antwoord meer. En dan gaat ook de gunfactor naar 0 bij mij en gaat mijn goeie geld niet meer hun kant op helaas. Heeft bijna anderhalf jaar geduurd nu, vind het wel een keer mooi zo.
En door............
Jammer maar totaal begrijpelijk Rene
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

SMF spam blocked by CleanTalk