News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Het Elac topic

Started by Technative, March 28, 2015, 14:16:44 PM

Previous topic - Next topic

Frits Denon

Nieuws van Andrew Jones:

It is with great excitement that I announce the next chapter in my life and career. After a fun and fulfilling 6 years with ELAC I have left to pursue a fantastic opportunity that has presented itself.
More details will follow in due course.
I leave behind at ELAC friends that came with me and new friends I made, and a team that has great talent and a bright future.
I am very grateful to have been a part of the amazing success that everyone achieved. It was an amazing experience.
I now look forward to new adventures, new designs and interesting times!
Speakers Elac: FS 249.3, BS 403 (2x), Hepta Gem, Visonik David
Subs: Elac ESP 2040 (2x), Rel Q200E,
Versterkers: Accuphase E-270, Denon: PMA 2000ae, PMA 2010ae, Scott A436
CD Denon: SACD DCD 2000ae, DVD DBT 3313UD, CD Kenwood DP-880SG
Tuners: Denon DNP 720ae (2x), Scott T 526
Draaitafel: Sony PS-X4

Nb

Ik kwam tijdens het internetstruinen het volgende tegen:
https://audio-creative.nl/recensie-2/elac-4pi-plus-2-supertweeter/

Lijkt me ook wel interresant, om uit te proberen.
Ik lees op een ander forum lovende dingen over een soort supertweeter (Harmonizer)
Wel een prijzig experiment.

https://www.hansaudio.nl/product/elac-4pi-plus-2/

Onder013

Quote from: Nb on July 20, 2021, 18:51:51 PM
Ik kwam tijdens het internetstruinen het volgende tegen:
https://audio-creative.nl/recensie-2/elac-4pi-plus-2-supertweeter/

Lijkt me ook wel interresant, om uit te proberen.
Ik lees op een ander forum lovende dingen over een soort supertweeter (Harmonizer)
Wel een prijzig experiment.

https://www.hansaudio.nl/product/elac-4pi-plus-2/

Een flinke periode heb ik de 4pi tweeters in mijn set gehad. De Elac 4pi's zijn geen supertweeters: van een supertweeter loopt het frequentiebereik boven het te doen gebruikelijke bereik (circa 20.000Hz) van een tweeter uit. De 4pi's doen dat niet, maar hun bijdrage zit in het 360 graden afstraal gedrag. Dat doen ze uitstekend en is merkbaar aan de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld.
De reden waarom ik ze heb weg gedaan is dat de ruimtelijkheid ten koste ging van de plaatsing. Deze werd wat diffuus en ook de detail weergave werd wat minder precies.

De volgende eigenaar was er heel blij mee om zijn megaruimte wat meer te vullen.

Het blijft natuurlijk een zaak van proberen.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Frits Denon

Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Bij de Elac speakers met type 3, of nog beter type 5, tweeter gaat het frequentiebereik al ver boven het menselijk gehoor uit. Dus de super tweeter is eigenlijk al ingebouwd.

Een rondstraler kan wat toevoegen, maar dat heeft inderdaad een heel ander effect en zal ook sterk afhankelijk zijn van de akoustiek van de luisterruimte.

Zal bij een speaker met een conventionele tweeter zeker wat toevoegen.

Frits Denon

Iemand hier al ervaringen met de UB's en de Unifi's?

Frits Denon

Verder hier even melden dat bij de CL 330 Ambiente hier nu een ESP2040 toegevoegd is voor de laagste regionen. Dat maakt het plaatje wel compleet.

Naast de 249.3 is het geluid van de monitoren iets puntiger, maar het blijft een erg mooie weergave. Als je geen vergelijk met vloerstaanders zou hebben, zoals ik die nu heb, dan mis je in mijn ogen helemaal niks.

Maar de 249.3 doet het toch net even mooier. Mid/hoog is mooi breed en diep. Laag is strak.

Zal ook te maken hebben met de uitslag van de woofers. De Ambiente maakt flinke uitslagen. In de poort een complete storm! Dat is bij de 249.3 niet het geval.

Jan

Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
Atlas Equator bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Frits Denon

Leuk om te lezen, Jan. Ook  dat een sub een soortgelijk effect kan hebben. Ook de verwijzing naar Tannoy is interessant, de supertweeter van Tannoy is ook een meesterstukje.

Onder013

Quote from: Frits Denon on June 18, 2022, 20:08:38 PM
Leuk om te lezen, Jan. Ook  dat een sub een soortgelijk effect kan hebben. Ook de verwijzing naar Tannoy is interessant, de supertweeter van Tannoy is ook een meesterstukje.

De voorgangers van de geteste tweeters heb ik een tijd lang in mijn set gehad. Uiteindelijk heb ik ze weg gedaan omdat ik me ging ergeren aan de minder goede plaatsing. De ruimtelijke werking was wel goed, maar zoals gezegd de plaatsing niet. Aan het klankkarakter werd niets veranderd.
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Frits Denon

Quote from: Onder013 on June 18, 2022, 22:35:29 PM
De voorgangers van de geteste tweeters heb ik een tijd lang in mijn set gehad. Uiteindelijk heb ik ze weg gedaan omdat ik me ging ergeren aan de minder goede plaatsing. De ruimtelijke werking was wel goed, maar zoals gezegd de plaatsing niet. Aan het klankkarakter werd niets veranderd.

Plaatsing: gevolg van reflecties, omdat het een rondstraler is?

Jan

Of er is sprake van faseverschuiving, daardoor krijg je een ruimtelijkere geluid, maar wordt op den duur ook vermoeiender om ernaar te luisteren.
Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Olympia MM-element
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
Atlas Equator bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

nee, het was een bekend effect van de 4pi tweeters. Geen idee of dat in de nieuwe versie verbeterd is.
Synergie:

Frits Denon

Ik heb inmiddels een setje BS 403 in de TV set beneden in combi met de Rel Q200. Zeer tevreden.

En in mijn cave boven het zelfde setje ook. Met 2 subs ESP 2040 een hele mooie combi om naar te luisteren

Maar de 249.3 grote broers blijven toch echt het mooist om naar te luisteren.

Voor mijn zoon een setje witte Vela BS 403 van September 2022 op bij passende stands weten te vinden. Erg fraai! Verschil qua geluid met mijn BS 403 is echter weinig, dus ik hoef geen upgrade naar de Vela's.

AudioEnZo

Mooi aanwinsten weer Frits, top