News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Maikel's stereo set

Started by Maikel, August 02, 2015, 21:34:48 PM

Previous topic - Next topic

Maikel

Inmiddels heb ik BubbleUpnp draaien op de NAS (via Docker) met een OpenHome plug-in. Daarmee kan de Lumin app de renderer zien.
Gmediarender is de renderer op de pi. Die stuurt de muziek stream naar alsa en dan direct naar de DAC

De Lumin app is wel erg mooi, werkt zoals ik t nu meemaak stabiel en gebruiksvriendelijk
Ik moet alleen tevreden met de geluidskwaliteit zijn (nu aan t luisteren) en ik moet de home automation er weer op kunnen aansluiten, hoop dat ik dat voor elkaar krijg. Dat scheelt me dan mooi 12.5€ elke maand

Sent from my iPhone using Tapatalk
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
- Digitaal: Raspberry pi3B+, LiFePO4wered3, Geekworm (Allo Boss) DAC
- Versterker: Unison research Simply 2
- Luidsprekers: Sonus faber Electa
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Speakers: Peerless PP33 front - Kef UniQ mid
- Projector: Epson EH TW550 720p
- Scherm Kingpin 2.4m

Technative

Waarom zo'n omweg, Maikel? Als je Minimserver gebruikt (is gratis) kan de Lumin direct spelen aangezien Minimserver een standaard uPNP renderer is. Waarom dan een streamer in een container met Openhome ertussen? Als controller kun je op Android devices ook Bubble gebruiken en op iOS devices kun je bijvoorbeeld "Musiclife" gebruiken. Deze kan met 1 vinkje ook andere merken renderers besturen.

Minder schakels, makkelijker in gebeuik, overzichtelijker en een minder lange keten. Alleen maar beter denk ik
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

AudioEnZo

Lekker bezig zo Maikel  :grin:

Ik denk dat je zeker een punt hebt Paco. Ik heb hier met Gentooplayer gemerkt wat software op zich kan uitmaken. En veel software-schakels in de keten kan negatief uitpakken. Keep it simpel!

Maikel

Quote from: Technative on June 01, 2023, 18:21:24 PMWaarom zo'n omweg, Maikel? Als je Minimserver gebruikt (is gratis) kan de Lumin direct spelen aangezien Minimserver een standaard uPNP renderer is. Waarom dan een streamer in een container met Openhome ertussen? Als controller kun je op Android devices ook Bubble gebruiken en op iOS devices kun je bijvoorbeeld "Musiclife" gebruiken. Deze kan met 1 vinkje ook andere merken renderers besturen.

Minder schakels, makkelijker in gebruik, overzichtelijker en een minder lange keten. Alleen maar beter denk ik
Goeie vraag Paco. Ik heb de volgende 4 zaken die ik belangrijk vind;
1. Geluidskwaliteit (natuurlijk)
2. Stabiel bediendingsgemak
3. Besturing play, pause, stop, volume via home automation
4. Radio streamen
Puntje 1 zou niet mogen uitmaken qua methode tussen Roon en MinimServer heb ik gelezen
Puntje 2; Ik heb een aantal apps geprobeerd en die waren eigenlijk allemaal niet stabiel en gebruiksvriendelijk, behalve de LUMIN app, maar deze heeft een fysiek LUMIN apparaat nodig of een OpenHome-punt.
Puntje 3. De renderer die op de raspberry pi draait is dusdanig summier dat deze geen besturing kent maar deze heb ik gekozen vanwege de zeer kleine hoeveelheid resources die deze op de pi nodig heeft, wat de geluidskwaliteit waarschijnlijk ten goede komt.
Puntje 4. Om radio te kunnen streamen moet er schijnbaar een en ander getranscode worden en daarvoor heb ik nu MinimStreamer en BubbleUpnp met OpenHome draaien.

MinimServer en OpenHome Server draaien op de NAS en draaien als service
De renderer (Gmrender-resurrect) draait op de dietpi config
Afspelen van radio-stream via MinimServer en MinimStreamer is nogal ingewikkeld en daarvoor heb ik BubbleUpnp en OpenHome schijnbaar nodig.

Ben het eens dat ik dit ook wel veel te ingewikkeld vind en ik zit serieus te overwegen om een SD-card met GentooPlayer te installeren, deze heeft een aantal redereres en mogelijkheden ingebouwd waar ik waarschijnlijk mee uit de voeten kan.
Lastig is dat ik persee de Raspberry pi wil blijven kunnen gebruiken, en ik wil ik graag bij I2S blijven en niet USB gaan gebruiken
QuoteAls je Minimserver gebruikt (is gratis) kan de Lumin direct spelen aangezien Minimserver een standaard uPNP renderer is
Dit klopt dus niet want MinimServer is alleen de content manager, deze praat met een renderer, welke meestal naast een DAC staat. MinimServer heeft wel een MinimStreamer en deze heb ik geinstalleerd in trial om radio stream te ondersteunen wat met de andere app niet werkte, daarom had ik OpenHome geinstalleerd waardoor dit wel werkt.

Vervolgstap is dus dat ik GentooPlayer ga proberen en dan moet ik kijken welke app ik dan kan gebruiken.
Ok ik heb me inmiddels ingelezen op de GentooPlayer en weet nu ook waarom deze bij Rene zoveel beter klinkt, deze heeft nl NetworkAudoD wat de audio tussen de streamer en de DAC sterk verbeterd. Aangezien mijn streamer, DAC en de hele bende op en in de raspbewrry pi zit heeft dit voor mij geen winst. Verder gebruikt gentoo MPD wat de default player van linux is, helemaal in t begin heb ik dit ook gebruikt en deze speelt bitperfect dus dat is ook een voordeel. De upnp renderer is intern direct aan mpd gekoppeld wat ook efficienter is. Verder is MPD erg makkelijk met commandos te besturen

Vraag; Heb jij de LUMIN app wel eens gezien?
Ik heb een iOS device en ik heb zojuist MusicLife geinstalleerd en die ziet m'n Renderer en zelfs OpenHome-punt niet.
Weet jij zo welke app ik nog meer zou kunnen proberen?

Quote from: AudioEnZo on June 02, 2023, 09:50:45 AMLekker bezig zo Maikel  :grin:

Ik denk dat je zeker een punt hebt Paco. Ik heb hier met Gentooplayer gemerkt wat software op zich kan uitmaken. En veel software-schakels in de keten kan negatief uitpakken. Keep it simpel!
Grappig, ik was aan t kijken hoe die nieuwe software van jou ook weer heette en nu lees ik t. Ik ga dit ook proberen, daar zitten ook al eea aan mogelijkheden in. Ik denk hiermee ook mijn rederer issue op te kunnen lossen, maar eens proberen

Als iemand die meeleest nog ideeën heeft laat t me weten aub :)

Ik ga zo nog een wijziging in de renderer/ALSA instelling doen;
"By default, ALSA seems to attempt some re-sampling apparently; A user pointed out that this can be fixed by putting this in your /etc/asound.conf"
Hopelijk hiermee wat van t rauwe karakter weg
Vanavond wijntje en luisteren
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
- Analoog: Thorens TD-2001, Benz micro ACE low, Salas Folded Phonopre, Paradise Prereg
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Maikel

Ben bezig GentooPlayer te installeren, meer info volgt...
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Technative

In de Musiclife app kun je een vinkje zetten waarmee 'ie alles ziet. De optie "show all uPNP devices is dat.
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

Maikel

Quote from: Technative on June 12, 2023, 11:32:46 AMIn de Musiclife app kun je een vinkje zetten waarmee 'ie alles ziet. De optie "show all uPNP devices is dat.
Dank je wel Paco, helaas werkt dat niet

Ik heb nogal een slechte ervaring met de kort-door-de-bocht communicatie van Gentooplayer, dus die ga ik zeker niet gebruiken.
Ik heb nog (wel fijne communicatie) gehad met de eigenaar van audiolinux, echter dan heb ik een raspberry pi4 nodig en dien ik een jaar in t voren te betalen, wellicht volgend jaar maar nu geen optie, financiën gaan naar t solar systeem
Toen kwam ik op de Rune-audio site terecht, echter de ontwikkeling daarvan is zoals vele andere distributies gestokt. Er is een kleinschalige doorstart gemaakt als rAudio dus die heb ik geïnstalleerd. Vervolgens een tijdje bezig geweest om de UPS werkend te krijgen, doe ik een update, stopt t met werken. Heb een issue gemeld, hopelijk kan ik t snel proberen. Ondertussen is t weer stil in huis
Roon heb ik inmiddels afscheid van genomen, vind t zonde geld elke maand.
De muziekspeler via uPnp via MinimServer ben ik wel over te spreken maar ik hoop wel een kwaliteitsslag te kunnen maken met rAudio, welke op Arch-linux is gebouwd. Interface ziet er goed uit, zitten redelijk wat handige opties in en werkt rechtreeks met MPD en ALSA wat eigenlijk toch het mooist/best is denk ik, vanwege de superkleine resources. Verder zijn er diverse kernels zoals RealTime kernel mogelijk wat jitter tot een minimum zou moeten brengen, eigenlijk hetzelfde wat hele dure distributies ook doen. Heb me redelijk ingelezen in de materie en je wilt eigenlijk vooral een heel lage latency.
We gaan t meemaken

Edit: Zie overigens dat Lumin wel werkt samen met rAudio, dus dat is heel mooi
Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

AudioEnZo

Quote from: Maikel on June 14, 2023, 16:39:01 PMIk heb nogal een slechte ervaring met de kort-door-de-bocht communicatie van Gentooplayer, dus die ga ik zeker niet gebruiken.
Dat is dan wel heel jammer,  je weet niet wat je dan mist helaas.

Ik heb alleen met hem gecomminiseerd voor een test-key en layer voor de echte licensie-key.
Daarna heb je toch weinig meer met hem te maken?

Maikel

Quote from: AudioEnZo on June 14, 2023, 19:23:44 PMDat is dan wel heel jammer,  je weet niet wat je dan mist helaas.

Ik heb alleen met hem gecomminiseerd voor een test-key en layer voor de echte licensie-key.
Daarna heb je toch weinig meer met hem te maken?
Nou, ik heb nu een systeem dat op Arch Linux draait. Schijnt dichtbij gentoo in de buurt te komen. Heb t draaien sinds vanmiddag. Hopelijk vanavond even luisteren. Ben erg benieuwd

Verder is dit helemaal gratis (dat heeft natuurlijk wel een beetje z'n beperkingen) maar ik vind t erg mooi in elkaar zitten. Idee achter deze rAudio distributie is dat alle instellingen direct in de config bestanden middels scripts veranderd worden. Nadeel daarvan is dat t behoorlijk complex en sensitief is. Voordeel is dat er geen extra lagen software tussen zitten. Alles wordt rechtstreeks via MPD en ALSA gedaan
Je kunt bijvoorbeeld bit perfect spelen middels een schakelaar welke de config van ALSA aanpast. Volume control is dan niet mogelijk maar bij serieus luisteren geen issue

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

AudioEnZo

Of je nou via MPD en/of Alsa zaken verandert of via een webinterface, tijdens muziek luisteren speelt dat geen enkele rol meer.
Bij Gentoo wordt alleen het hoogst noodzakelijk om muziek te spelen  in het ram geheugen geladen, mean en lean.

Mar goed, alles is een keuze

Maikel

Quote from: AudioEnZo on June 16, 2023, 15:44:57 PMOf je nou via MPD en/of Alsa zaken verandert of via een webinterface, tijdens muziek luisteren speelt dat geen enkele rol meer.
Bij Gentoo wordt alleen het hoogst noodzakelijk om muziek te spelen  in het ram geheugen geladen, mean en lean.

Mar goed, alles is een keuze
Goed gezegd. Als t goed klinkt en je er happy van wordt dan is t goed.
Nou ik heb mijn bas nooit zo mooi gedefinieerd gehoord. Machtig dit is echt een mooie verbetering. Ik speel nu zonder volume control bit perfect en bediening via de Lumin app gaat op zich goed

Eerste wat me opvalt is dat dit totaal niet digitaal klinkt. Ik ga even genieten en pen morgen nog wat neer over hoe t nu klinkt

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Maikel

Gister avond tot 2:30 zitten luisteren. Kon gewoon niet stoppen totdat de oogjes al een aantal keren dicht waren gevallen. Ook mijn vrouw vertelde dat ze met name met haar favoriete album Jon Hopkins & King Kreosote enorm aan t genieten was.

Tja hoe dan zo goed?? Had echt gedacht dat dit enkele kleine puntjes zou verbeteren, wellicht niet eens echt te horen. In plaats daarvan hoor ik zooooo veel Micro details meer maar nog steeds allemaal heel erg in balans wat ik vorige keer vertelde. Geen brei. Wel een veel diepere soundstage nog. Maar wat vooral heel erg verbeterd is is t timbre. Het pakt je bij je lurven en laat je niet meer los. Het klinkt echt verslavend lekker en echt enorm goed. Waarschijnlijk ook door een veel verbeterde PRaT zit er een bepaalde 'drive' in de muziek nu die t heerlijk maakt om naar te luisteren.
Was een nummer van Eefje de Visser aan t luisteren en t viel me eerst op dat de afbeelding geheel links t gevoel gaf dat ze stilletjes naast me was komen zitten en speciaal voor mij zong. Zo waanzinnig echt en gevoelig. Haar teksten zijn ook erg mooi en de verbeterde articulatie zorgt ook voor het makkelijker volgen ervan. Ik zat met tranen in m'n ogen zo mooi
Daarna een nummer van Dead can Dance wag dan weer heel cool en machtig/overweldigend klinkt, ook qua bas. Niet meer maar wel veel gedefinieerder. Genieten en kippenvel.
Daarna een nummer van Pink Floyd - Us and Them
Volume is een stuk lager hierbij en toch maakt dat qua sensatie helemaal niet uit. Het is er allemaal en de erg bijzondere songtekst en de opbouw van t nummer: wauw
Daarna enkele nummers Jon Hopkins, man man man wat een detail heeft die man in z'n opnames zitten zeg. Vooral t enorme driedimensionale valt op en ook de swirls op de achtergrond en de beats op de voorgrond met de loopjes die er letterlijk in de ruimte tussen door huppelen. Werkelijk fantastisch!
Nog veel meer geluisterd maar dit waren wat dingen die zo weer terug kwamen

Overigens heb ik een hoop extra instellingen waar ik nog mee ga experimenteren, oa de RAM disk optie waar René t over had

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

Onder013

Overal van af blijven nu Maikel :grin:
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Maikel

Quote from: Onder013 on June 17, 2023, 23:26:51 PMOveral van af blijven nu Maikel :grin:
Hahaha nou inderdaad precies Henk!
Nou beginnen met de platenspeler versterker

Muzikale groet,
Maikel
Stereo-set:
HT-set:
- Pioneer VSX-LX51
- Scherm Kingpin 2.4m

AudioEnZo

Dat van Eefje de Visser herken ik wel Maikel.
Het nummer Scheef van het album Nachtlicht is daar een mooi voorbeeld van. Hier thuis uitstekend te verstaan, maar heb het ook wel eens op een (overigens heel dure)  set gehoord waarbij ik dacht van "huh? Wat zingt ze nou?"