News:

Welkom op Stereoforum! Heb je verbeterpunten of opmerkingen? Laat het ons hier weten: Algemeen\Stereoforum Algemeen\Forum Feedback. Alvast bedankt!

Main Menu

Mooiste Nederlandstalige nummer

Started by chansig, May 09, 2015, 16:29:56 PM

Previous topic - Next topic

chansig

Duidelijke vraag...dus laat ik een voorzet doen:

Bram Vermeulen - Rode wijn

Ik ben benieuwd.

Gr Hans

Onder013

Erg goede voorzet Hans. Prachtig lied van een zwaar onderschatte zanger die in Nederland niet de erkenning heeft gekregen die hij verdient. Gelukkig was dat in België wel anders.

Uit België komt voor mij het allermooiste nederlandstalige lied:

Jacques Brel - Laat me niet alleen

Laat me niet alleen, toe, vergeet de strijd, toe vergeet de nijd.
Laat me niet alleen, in die domme tijd, van misverstand, ach vergeet het want, 't is verspilde strijd.
Hoe vaak hebben wij, met een snijdend woord, ons geluk vermoord.
Kom... dat is voorbij, laat me niet alleen, laat me niet alleen, laat me niet alleen.

Lief, ik zoek voor jou in het stof van de wegen de paarlen van regen de paarlen van dauw, ik zal heel mijn leven werken zonder rust om jou licht en lust goud en goed te geven.
Ik sticht een gebied waar de liefde troont, waart de liefde loont, waar jouw wil geschiedt.
Laat me niet alleen, laat me niet alleen, laat me niet alleen, laat me niet alleen.

Laat me niet alleen, ik bedenk voor jou woorden rood en blauw, taal voor jou alleen, en met warme mond zeggen wij elkaar, eens was er een paar dat zichzelf weer vond.
Ook vertel ik jou van de koning die stierf van nostalgie, hunkerend naar jou.
Laat me niet alleen, laat me niet alleen, laat me niet alleen, laat me niet alleen.

Want, uit een vulkaan die is uitgeblust, breekt zich na wat rust toch het vuur weer baan, en op oude grond ziet men vaak het graan heel wat hoger staan dan op verse grond.
Het wit mint het zwart, zwakheid mint de kracht, daglicht mint de nacht, mijn hart mint jouw hart.

Laat me niet alleen, nee, ik huil niet meer nee ik spreek niet meer want ik wil alleen horen hoe je praat, kijken hoe je lacht, weten hoe je zacht door de kamer gaat.
Nee, ik vraag niet meer, ik wil je schaduw zijn, ik wil je voetstap zijn, ik wil je adem zijn
Laat me niet alleen, laat me niet alleen, laat me niet alleen, laat me niet alleen...
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

Technative

Ik heb een aantal Nederlandstalige favorieten eigenlijk, maar mijn top 3 zou er ongeveer zo uitzien:

Frank Boeijen - Zeg me dat het niet zo is
Marco Borsato - Margherita
Maarten van Roozendaal - de Maaltijd.

Echt prachtige muziekstukken. valt me op dat ik met de meeste nederlandstalige muziek helemaal niets heb (Bauer, Joling, Gordon en soortgelijken vind ik echt het ergste wat er is...), maar de stukken die me aanspreken doen me ook echt wat.
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

chansig

Van Brel heb ik het vlakke land in de afspeellijst staan...maar die jij noemt is ook mooi.

Gr Hans

Technative

Onbewoonbaar verklaard van Marco Borsato is trouwens ook echt prachtig... sublieme tekst... "...ik mis ons trapje naar de sterren..."

Wauw...
Versterking: Marantz PM-11S3 (Stereo), Marantz SR7008 (HT)
Bron: Marantz NA-11S1, Marantz CD63 KI, Dune HD DUO 4K, Pioneer BDP71, Raspberry Pi2 (MoOde) met Digiberry+, Pro-Ject Esprit
Weergevers: Adam Audio Pencil MK3, Elac BS243, Elac CC200.2, Velodyne DD-15+
Bekabeling: Vicol High Density LS cable, AQ NRG-10, Cassiopeia MonoX Copper XLR interlink, Alpha 3, AQ Vodka CAT, Bamboo MH03 Powerstrip

chansig

Dochters vind ik eigenlijk het enige echte mooie nummer van Borsato.

Gr Hans

Onder013

Quote from: chansig on May 09, 2015, 19:02:35 PM
Van Brel heb ik het vlakke land in de afspeellijst staan...maar die jij noemt is ook mooi.

Gr Hans

Er is van Brel nog heel veel meer moois. Ben sinds de middelbare schooltijd en het bijwonen van een optreden van Brel totaal verkocht :)
Synergie:
Akoestiek - Marantz - Elac - AKG - Cayin & Pioneer cd-loopwerk - Thorens - SME - Shure - IeGo - AudioQuest - WireWorld - DoeHetZelf.

chansig

Pastorale Liesbeth List en Ramses
Het dorp van Sonneveldt
Blaosmuziek van Ge Reinders
Dat ik je mis van Maaike Ouboter
Wer Bisto van Twarres
Auto Vliegtuug van Rowen Heze
Poep in je hoofd van de Raggende manne
Teddybeer van Herman van Veen met het Rosenberg Trio
Blauw van The scene
De steen van Bram Vermeulen

Gr Hans

xander32

Prachtige lijst !

Alleen die Raggende manne :R

Quote from: chansig on May 09, 2015, 20:15:44 PM
Pastorale Liesbeth List en Ramses
Het dorp van Sonneveldt
Blaosmuziek van Ge Reinders
Dat ik je mis van Maaike Ouboter
Wer Bisto van Twarres
Auto Vliegtuug van Rowen Heze
Poep in je hoofd van de Raggende manne
Teddybeer van Herman van Veen met het Rosenberg Trio
Blauw van The scene
De steen van Bram Vermeulen

Gr Hans

chansig

Literair hoogstandje... :D

Gr Hans

xander32

Thanatos

Ik luister niet heel veel neerlandstalig. Maar wat mij zo te binnen schiet :

- Stef Bos - Onder in mijn whiskeyglas

https://youtu.be/gKyNyxJzGA4

- Herman van Veen - Signalen

https://youtu.be/MacaWvpI7YQ

- Boudewijn de Groot - De vondeling van Ameland

https://youtu.be/tryI72ExYaI

Joris

Jan

Rega Brio, Rega Apollo CDP
Pro-Ject Perspective + Sumiko Wellfleet MM-element  + SBooster BOTW AC 16 V voeding
Fyne Audio F501 + IsoAcoustics Gaia III
Chris Cables The Curious Connector interlink
Pro-Ject Audio Connect it CC phono interlink
JKE hifi bi-wire luidsprekerkabels
Meze Audio 99 Classics

Onder013

Jacques Brel: Laat me niet alleen
Synergie:

SMF spam blocked by CleanTalk